Eigenaarschap als basis voor crisismanagement

Van de 12 factoren die cruciaal blijken om sterker uit een crisis te komen, kan je er 4 samenbrengen onder de noemer “eigenaarschap”.  Die kan je stuk voor stuk toepassen op landen, organisaties of zelfs individuele personen.

Gedeelde erkenning

Alles staat of valt met de erkenning dat er zich een fundamenteel probleem stelt.  Daar is pas sprake van als die erkenning ook gedeeld wordt.  Van Finance over Marketing tot ICT, van de algemeen directeur over de HR manager tot de klantendienstmedewerker…  Pas als iedereen de omvang van de uitdaging ziet, kan je hopen dat iedereen accepteert dat uitzonderlijke tijden om uitzonderlijke maatregelen vragen.

Eigen verantwoordelijkheid

Als iedereen de eigen verantwoordelijkheid accepteert om actie te ondernemen en de crisis op te lossen, maak je een veel betere kans om sterker uit de crisis te komen.  Dat lijkt vanzelfsprekend – maar we weten allemaal dat het makkelijker is te zeggen wat anderen zouden moeten doen.  Vandaar het belang om telkens opnieuw de vraag te stellen: “Wat kunnen we zélf doen?”.

Duidelijke afbakening

Een existentiële crisis haalt alle zekerheden onderuit.  Op zo’n moment is het essentieel dat de top van een organisatie duidelijk afbakent wat er echt problematisch, en wat (nog altijd) goed zit.  Dan richt je alle energie op wat er écht moet gebeuren.  En mensen functioneren nu eenmaal beter als ze iets van zekerheid krijgen.

Genuanceerd evenwicht

Een organisatie op het randje van een afgrond heeft sterk leiderschap en duidelijke richtlijnen nodig.  Toch is het even noodzakelijk dat er nuance en persoonlijke vrijheid zit in de toepassing ervan.  Als medewerkers de crisis erkennen, en hun eigen verantwoordelijkheid in de oplossing aanvaarden, dan zullen ze geen misbruik maken van de interpretatieruimte die ze krijgen.  Zonder die ruimte, verlies je  de betrokken creativiteit die op haar beurt leidt tot innovatieve oplossingen. Deze elementen zijn trouwens een goede indicatie van de wendbaarheid van een organisatie – ook buiten een crisis.  Waarin staat jouw organisatie, of jouw team sterk?  Aan welke punten wil jij graag werken?

Geïnspireerd op Jared Diamond’s “Omwenteling”.

 

Meer blogs

Motivatie door veiligheid

Wat heeft motivatie te maken met psychologische veiligheid?  Meer dan je zou denken.  We weten dat motivatie 3 elementen nodig heeft: autonomie, verbinding en competentie.  Allemaal worden ze versterkt in een veilige omgeving. Psychologische veiligheid werkt namelijk...

Lees meer