Motivatie door veiligheid

Wat heeft motivatie te maken met psychologische veiligheid?  Meer dan je zou denken.  We weten dat motivatie 3 elementen nodig heeft: autonomie, verbinding en competentie.  Allemaal worden ze versterkt in een veilige omgeving.

Psychologische veiligheid werkt namelijk door op 4 niveaus:

Verbinding

In een veilig team weten teamleden dat ze erbij horen.  Dat klinkt vanzelfsprekend, maar is het niet, en al helemaal niet voor mensen die verschillen van de meerderheid.  Zij ervaren vaak een druk om zich aan te passen aan de groep – en van zodra dat gebeurt, voelen zij dat zij er slechts voorwaardelijk bij horen.  Zij voelen zich dan minder verbonden met het team, en dat zal een impact hebben op hun motivatie.  Het kan soms heel moeilijk zijn om de vinger te leggen op dit proces omdat elk aspect, van druk uitoefenen tot verminderde motivatie, onbewust kan verlopen.  Maar dat het een impact heeft, is zeker.

Competentie

Om te kunnen leren, moet je weten dat er niets onoverkomelijks gebeurt omdat je een fout maakt – en dat houdt ook in dat je niet sociaal of professioneel afgestraft wordt als je toegeeft dat je iets niet kan, dat je ergens hulp bij nodig hebt, of dat je iets nog nooit gedaan hebt.  Enerzijds leidt dat tot minder fouten, maar anderzijds leidt dat ook tot meer leren.  En dat laatste is belangrijk als we het over motivatie hebben.  Mensen zijn namelijk gemotiveerder wanneer ze voelen dat ze competent zijn in wat ze doen én als ze voelen dat hun expertise toeneemt – dat ze leren, dus.  En dat gaat een stuk vlotter wanneer mensen zich veilig voelen!

Autonomie

De vrijheid om verantwoordelijkheid te nemen, dat is hoe wij autonomie definiëren.  Verantwoordelijkheid nemen om bij te dragen in je team, en om de status quo uit te dagen wanneer dat nodig is.  Zonder bang te moeten zijn voor de gevolgen, omdat er ook expliciete grenzen aangegeven worden.  Dat is de veiligheid die ertoe leidt dat mensen hun autonomie durven nemen, en dat draagt rechtstreeks bij tot hun motivatie.

 

 

 

Meer blogs

Uitstelgedrag bestaat niet

En nochtans bestaat er een definitie van Uitstelgedrag is gewoonweg het uitstellen van iets dat je lastig vindt.  Voila, definitie geleverd.  Het probleem hiermee is hetzelfde als het probleem bij veel definities: je beschrijft iets dat uit heel veel en heel...

Lees meer

Rechtvaardig of zorgzaam, wat is ethischer?

Wat vind jij belangrijker als je een beslissing neemt in een moeilijke kwestie?  Dat je "recht spreekt", of dat je zorgzaam omgaat met alle partijen? Twee heel verschillende manieren van kijken naar conflict In het eerste geval probeer je abstractie te maken van de...

Lees meer