Na een intensieve opleiding, mag ik mezelf gecertificeerd noemen in de Lego® Serious Play® methodologie.  Sindsdien heb ik al vaker de vraag gekregen wat Lego met werk te maken kan hebben.  Veel, is steevast mijn antwoord.

Verhoogde betrokkenheid

Bij elke workshop is het een uitdaging om elke deelnemer mee te nemen in de dynamiek van de vergadering.  Er zijn altijd deelnemers die er geen zin in hebben, of die moeite hebben zich recht te houden tussen al dat verbale geweld.  Bij Lego Serious Play krijgen deelnemers eerst de ruimte krijgen om hun ideeën individueel uit te werken alvorens ze toe te lichten voor de groep.  Bovendien ontstaat er vaak spontaan bewondering voor de manier waarop (ook verbaal minder sterke) deelnemers hun ideeën vormgeven.

Diepgaandere analyse

Heeft u wel eens bullshit bingo gespeeld?  Lego Serious Play maakt het een stuk moeilijker om te schermen met lege slogans.  Je werkt je ideeën immers heel concreet uit, en doe dat maar eens met kreten als “proactief” of “strategic fit”.  Dat lukt enkel als je verder denkt dan de slogan, en dat is een enorme kracht van de methodologie. Bovendien weten we dat onze hersenen een stuk sneller informatie kunnen verwerken (tot 800 woorden/minuut) dan dat we dit kunnen uitspreken (ca. 120-150 woorden/minuut).  En tenslotte weten we dat slechts 25% van de mensen exclusief in woorden denken. 45% gebruikt beelden en woorden, en 30% denkt zelfs exclusief in beelden.  Dat is een heleboel extra hersencapaciteit dat je aanspreekt door (ook) 3D-beelden te gebruiken!

Expliciete verbintenis

Doordat deelnemers samen een model bouwen, verbinden ze zich veel explicieter tot dat model dan dat ze zich zouden verbinden tot enkele slogans die op een flipchart genoteerd worden.  Enerzijds omdat de gesprekken een stuk concreter zijn, anderzijds omdat de deelnemers een gezamenlijk verhaal bouwen rond dat gezamenlijk model.  Het resultaat van de workshop krijgt daardoor een veel sterkere weerklank in het team.

Toepassingen

De domeinen waarin je deze methodologie kan toepassen zijn leg(i)o.  Van strategieontwikkeling over teambuilding tot organizatieontwerp: er zijn heel wat onderwerpen in het bedrijfsleven die voordeel kunnen doen bij meer betrokkenheid, diepere analyses, en sterkere verbintenissen.  Aan welke toepassingen denkt u?