Waarom?

Visuele communicatie is het uitwisselen van informatie en ideeën door middel van beelden en symbolen (en niet door lichaamstaal: dan hebben we het over non-verbale communicatie).  We leven in een tijd waarin er ongelooflijk veel informatie op ons afkomt, en we ten prooi vallen aal “informatie stress”: spanning veroorzaakt door een te grote stroom informatie.  Eén gevolg daarvan is dat het steeds belangrijker wordt om je boodschap in een vorm te gieten die makkelijk binnenkomt bij de toehoorder of lezer.  En dat is één van de redenen waarom visuele communicatie zoveel aandacht krijgt (en zal blijven krijgen).  Visualisatie is immers:

  • Direct – een beeld toont je onmiddellijk waar de aandacht naartoe moet gaan
  • Flexibel – een beeld wordt minder beperkt door linguïstieke of culturele grenzen
  • Effectief – mensen onthouden 10% van wat ze horen, 20% van wat ze lezen, en 80% van wat ze zien
  • Impactvol – een beeld roept vaker en sterkere emoties op dan woorden dat doen
  • Geloofwaardig – “eerst zien, dan geloven” blijft een realiteit
    Redenen genoeg dus, om ook voor jouw communicatie visueel te denken!

Schriftelijk…

Bij schriftelijke communicatie kunnen de juiste beelden helpen om misverstanden te vermijden – en maken ze zelfs dure vertalingen overbodig. Ikea was niet alleen pionier in logistiek en design, maar ook in de visuele communicatie die het mogelijk maakt dat de klant de meubelstukken correct in elkaar zet.  Die communicatie is essentieel voor de klanttevredenheid, maar ook voor de efficiëntie en de kwaliteit.

… en mondeling

Ook bij storytelling kan visuele ondersteuning een groot verschil maken.  Steve Jobs poneerde dat “wie kennis van zaken heeft, geen powerpoint nodig heeft”.  Toch wist hij op het podium heel goed gebruik te maken van woorden en beelden: soms om nadruk te leggen, soms om te illustreren, maar altijd riepen de beelden emotie op waardoor de boodschap beter binnenkwam bij de toehoorders.

In de praktijk

Schriftelijk en mondeling informatie geven kan belangrijk zijn in het bedrijfsleven.  Informatie uitwisselen in vergaderingen is zo mogelijk nog belangrijker.  15% van onze werktijd brengen we vergaderend door – en voor managers loopt dat snel op tot 50%!  Die vaststelling alleen al zou ons ertoe moeten aanzetten zo effectief mogelijk te vergaderen.  Eén van tools daarvoor is visuele facilitatie.

  • Om te beginnen blijft alle aandacht gericht op het onderwerp, terwijl dat letterlijk vorm krijgt op de flipchart.
  • Bovendien ontstaat er onmiddellijke feedback. Woorden laten interpretatie toe, tekeningen en schema’s zijn directer.  Ze lokken sneller reactie uit en (schijnbare) tegenstellingen worden sneller geïdentificeerd.
  • Tenslotte blijft de resulterende tekening veel langer hangen in het collectieve geheugen (en soms ook aan de muur), zodat het resultaat van de vergadering actief gebruikt blijft worden.

Maar hoe begin je eraan?

Met pen en papier, vanzelfsprekend!  Al tonen bovenstaande voorbeelden aan dat visuele communicatie ruimer is dan een stel stiften en een flipchart, toch is dat in essentie waar het om gaat.  Volg een training, of lees een boek over de basistechnieken.  Bouw een basisrepertoire met enkele kaders, vormen en iconen.  En probeer het uit.  In je eigen schrift, als je je nog niet heel zeker voelt.  Voor een presentatie waarbij je voldoende voorbereidingstijd hebt.  En tenslotte in vergaderingen.  Je zal zien.  Al doende leert men, en de voordelen van visuele communicatie zijn zo groot dat collega’s elke stap vooruit zullen appreciëren.