Teamwork is essentieel in elke organisatie.  Het is ook niet duur of moeilijk – en toch blijft het grotendeels onbenut.  Het is geen vak bij business schools, zoals Strategie of Finance dat wel zijn.  En vacatures vragen weliswaar vaak om “teamspelers”, maar zelden naar “teambouwers”.  Nochtans is het bouwen van een team een vak apart.

Welk team?

Laat ons al eens beginnen met het concept “team”.  In onze moderne (nu, ja) organisaties noemen we een groep mensen die voor dezelfde baas werkt een team.  Nochtans is dat niet altijd zo.  Gaat het om een groep mensen die elkaar nodig hebben om een gezamenlijk doel te bereiken?  Dan is dit inderdaad een team.  Gaat het daarentegen om een groep mensen die in elkaars buurt vergelijkbaar werk uitvoeren?  Sorry, maar dan is het geen “team” in de eigenlijke betekenis van het woord.

Goed team = sterk resultaat

Als een team bestaat uit mensen die elkaar nodig hebben om een gezamenlijk doel te bereiken, volgt daar logischerwijze uit dat goede teams – per definitie – sterke resultaten (kunnen) halen.  Dat geeft ook direct aan waarom leidinggevenden maar beter belang hechten aan de teamdynamiek in hun organisatie.  Maar wat maakt dan een goed team?  Patrick Lencioni is één van de meest toonaangevende stemmen over dit onderwerp.  Zijn model is eenvoudig te begrijpen, al is het niet altijd even eenvoudig in de praktijk te brengen.

Teamwork blijft het enige duurzame competetief voordeel dat grotendeels onbenut blijft.      

– Patrick Lencioni

Van vertrouwen naar resultaat

Een team zet resultaten neer als het ook resultaatgericht is.  Hoe éénduidiger de definitie van succes, hoe meer eenheid in het team.  Een teamdashboard kan daar zeker bij helpen.  Wanneer het gewenste resultaat duidelijk is, kunnen teamleden elkaar ook ter verantwoording roepen en op die manier helpen om gefocust te blijven op dat gezamenlijke resultaat.  Dat kan natuurlijk pas als alle teamleden ook toegezegd hebben om dat resultaat samen te bereiken.  Die verbintenis moet dus expliciet aangegaan worden.  En om een échte verbintenis aan te gaan, moet onenigheid uitgesproken kunnen worden.  Conflict moet mogelijk zijn, maar moet ook constructief blijven.  Dat wil zeggen dat er over inhoud gediscussieerd wordt, en dat er niet op de man/vrouw gespeeld wordt.  En dat wil dan weer zeggen dat er respect en vertrouwen moet heersen in het team.  Als teamleden niet bang hoeven te zijn zwak over te komen, durven ze onzekerheden toegeven, om hulp vragen, en elkaar oprecht complimenteren.  Dan kunnen ze écht beginnen samenwerken en samen voor resultaat gaan.

En dus?

Organisaties hebben er dus alle belang bij om hun teams zorgvuldig samen te stellen en van teamleiders te verwachten dat ze bewust omgaan met de teamdynamiek.  Teambuilding mag geen synoniem zijn van een “leuk dagje uit”, maar is hard en doorlopend werk en één van de pijlers voor sterke en duurzame resultaten.